برد مجازی داستان های مدرسه

کتاب در جامعه امروز نیازمند خوانده شدن و دیده شدن است؛ درست مانند کودکان و نوجوانان که بیش از هر چیزی به فهمیده‌ شدن و خوانده‎ شدن نیاز دارند. بی‎شک مانوس شدن کودکان با کتاب می‎تواند نقطه عطفی در اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه دانش‎آموزی باشد. یکی از راهکارهایی که می‎تواند نقشی مهم در مانوس کردن دانش‎آموزان با کتاب ایفا کند، راه‎اندازی کتابخانه‎های کوچک در کلاس‎های درس است؛ کتابخانه‎هایی با طراحی شکیل و پر از کتاب‎های خوب و مفید و از همه مهم‎تر مناسب با گروه سنی دانش‎آموزان.

 


بی‌شک کتابخانه‎دار کردن کلاس‎های درس، ساز و کار خاص خودش را دارد و بدون برنامه نمی‎توان این کار را انجام داد، چراکه کودکان و نوجوانان در مقایسه با بزرگسالان دنیای متفاوت‎تری دارند؛ از این رو معلم یا فردی که مسئولیت راه‎اندازی و مدیریت این کتابخانه را عهده‏‌دار است، خود باید مانوس به کتاب باشد و کتاب‎های مفید و ناشران معتبر را بشناسد؛ ترجمه‎های خوب را بشناسد و با معرفی کتاب‎هایی که هم سرگرم‎کننده هستند و هم چیزی به داشته‎های کودکان و نوجوانان می‎افزاید؛ آنها را به سمت دانایی، خردمندی، آگاهی و مسوولیت‎پذیری در جامعه سوق دهد.

در حقیقت ایجاد کتابخانه‎های کلاسی به ارتقای سطح علمی، فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان کمک می‎کند. حال اگر این اقدام در مدارس روستایی انجام شود بدون شک نقش مانایی را در فراگیری فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستا و جذب کودکان و نوجوانان خلاق روستایی به کتاب ایفا می‎کند. طرح کتابخانه‎دار کردن کلاس‎های درس مدارس در روستاها برای نخستین بار از سوی «عبدالمحمد شعرانی»، معلم خوش‌فکر بوشهری در سال 93 ارائه شد که در هفته کتابِ همان سال به‌عنوان طرح برگزیده کشوری در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی معرفی شد.

در آغاز فعالیت، کوچک‎ترین مدرسه دنیا یعنی کالو (روستایی کوچک از توابع بندر دیّر استان بوشهر) را به دنیا معرفی شد و با ترغیب دانش‎‌آموزانش به علم‎آموزی و کتابخوانی موجب پیشرفت خود و شاگردانش شد.

کتاب خوب را باید خواند و هیچ گاه نباید از خواندن دست کشید. شعرانی با ارائه طرح کتابخانه‎دار کردن مدارس روستایی دغدغه‎ خود را در حوزه کتابخوانی به منصه ظهور گذاشت و به کمک این طرح موفق شد که در سال 93، تعداد 77 مدرسه روستایی زیر 10 نفر دانش‌آموز را در استان بوشهر مجهز به کتابخانه کند و در سال بعد (94) این شمار را به 314 مدرسه افزایش بدهد که این مدارس اغلب چندپایه بودند.

به کمک این طرح، دیگر دانش‎آموزان روستایی از نعمت کتاب‎های غیردرسی محروم نیستند و می‎توانند مطالعه آزاد داشته باشند و از مطالب مفید این کتاب‎ها نیز برخوردار باشند. این طرح با هدف عادت دادن دانش‌آموزان به کتابخوانی، مشارکت معلم در کتابخوانی، استفاده از روش دیداری در کتابخوانی، تشویق بچه‌ها به خلاصه‌نویسی، معرفی کتاب خوب، در دسترس بودن کتاب و مسئولیت‌پذیری کودکان برنامه‌ریزی شد آن را در 77 مدرسه بوشهر به‌ویژه روستاها اجرائی شد.
 

منبع

www.ibna.ir

Mahsa Montajabiha

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی