کتاب در جامعه امروز نیازمند خوانده شدن و دیده شدن است؛ درست مانند کودکان و نوجوانان که بیش از هر چیزی به فهمیده شدن و خوانده شدن نیاز دارند. بیشک مانوس شدن کودکان با کتاب میتواند نقطه عطفی در اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه دانشآموزی باشد. یکی از راهکارهایی که میتواند نقشی مهم در مانوس کردن دانشآموزان با کتاب ایفا کند، راهاندازی کتابخانههای کوچک در کلاسهای درس است؛ کتابخانههایی با طراحی شکیل و پر از کتابهای خوب و مفید و از همه مهمتر مناسب با گروه سنی دانشآموزان.
بیشک کتابخانهدار کردن کلاسهای درس، ساز و کار خاص خودش را دارد و بدون برنامه نمیتوان این کار را انجام داد، چراکه کودکان و نوجوانان در مقایسه با بزرگسالان دنیای متفاوتتری دارند؛ از این رو معلم یا فردی که مسئولیت راهاندازی و مدیریت این کتابخانه را عهدهدار است، خود باید مانوس به کتاب باشد و کتابهای مفید و ناشران معتبر را بشناسد؛ ترجمههای خوب را بشناسد و با معرفی کتابهایی که هم سرگرمکننده هستند و هم چیزی به داشتههای کودکان و نوجوانان میافزاید؛ آنها را به سمت دانایی، خردمندی، آگاهی و مسوولیتپذیری در جامعه سوق دهد.
در حقیقت ایجاد کتابخانههای کلاسی به ارتقای سطح علمی، فرهنگی و تربیتی دانشآموزان کمک میکند. حال اگر این اقدام در مدارس روستایی انجام شود بدون شک نقش مانایی را در فراگیری فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستا و جذب کودکان و نوجوانان خلاق روستایی به کتاب ایفا میکند. طرح کتابخانهدار کردن کلاسهای درس مدارس در روستاها برای نخستین بار از سوی «عبدالمحمد شعرانی»، معلم خوشفکر بوشهری در سال 93 ارائه شد که در هفته کتابِ همان سال بهعنوان طرح برگزیده کشوری در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی معرفی شد.
در آغاز فعالیت، کوچکترین مدرسه دنیا یعنی کالو (روستایی کوچک از توابع بندر دیّر استان بوشهر) را به دنیا معرفی شد و با ترغیب دانشآموزانش به علمآموزی و کتابخوانی موجب پیشرفت خود و شاگردانش شد.
کتاب خوب را باید خواند و هیچ گاه نباید از خواندن دست کشید. شعرانی با ارائه طرح کتابخانهدار کردن مدارس روستایی دغدغه خود را در حوزه کتابخوانی به منصه ظهور گذاشت و به کمک این طرح موفق شد که در سال 93، تعداد 77 مدرسه روستایی زیر 10 نفر دانشآموز را در استان بوشهر مجهز به کتابخانه کند و در سال بعد (94) این شمار را به 314 مدرسه افزایش بدهد که این مدارس اغلب چندپایه بودند.
به کمک این طرح، دیگر دانشآموزان روستایی از نعمت کتابهای غیردرسی محروم نیستند و میتوانند مطالعه آزاد داشته باشند و از مطالب مفید این کتابها نیز برخوردار باشند. این طرح با هدف عادت دادن دانشآموزان به کتابخوانی، مشارکت معلم در کتابخوانی، استفاده از روش دیداری در کتابخوانی، تشویق بچهها به خلاصهنویسی، معرفی کتاب خوب، در دسترس بودن کتاب و مسئولیتپذیری کودکان برنامهریزی شد آن را در 77 مدرسه بوشهر بهویژه روستاها اجرائی شد.
منبع