در جامعه سرزندگی خلاق افراد منجر به ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی میشود و توجه به این موضوع و راهکارهای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. فضا و محیط طبیعی و انسانساز در ایجاد سرزندگی خلاق و کیفیت رشد کودکان موثر بوده است و همچنین ارتقا و غنیسازی این فضاها میتواند در رشد فردی، آموزش، تعامل اجتماعی و عملکرد آنان نیز موثر باشد و فضاهای آموزشی مدارس ابتدایی به عنوان بستری مناسب، نقش مهمی در ارتقای سرزندگی خلاق آنها به عهده دارد. در حالی که با توسعه روزافزون شهرهای بزرگ و کوچک، تمهیدات معمارانه در راستای تاثیر بر این امر مهم که بخش مهمی از زمان و محیط زندگی روزمره جوانان کشور را در بر میگیرد، کمرنگ میباشد.
تاثیرگذارترین عوامل بر فرآیند سرزندگی خلاق کودکان در مدارس ابتدایی کدام است؟
چه رابطهای میان مفاهیم کالبدی فضاهای آموزشی مدارس با مولفههای ارتقای سرزندگی خلاق وجود دارد؟
درابتدا باید معیارهایی در راستای ارتقای سرزندگی خلاق دانشآموزان در مدارس ابتدایی تبیین شود. سپس مصاحبه باز پاسخ با متخصصین در حوزه سرزندگی خلاق انجام شود. درنهایت تأثیرگذارترین عوامل بر فرآیند سرزندگی خلاق از هر یک از صفات فضایی مشخص شده است. نتایج این پژوهش بیان میکند که مفاهیم کالبدی-محیطی، ادراکی-تجربی، روانشناختی-ذهنی، اجتماعی و کارکردی محیط بر فضاهای آموزشی مدارس ابتدایی تأثیرگذار میباشد .
منبع